Verschillende achtergronden
Gaby: “5 jaar geleden ben ik bij DJI gaan werken. Ik was al bekend binnen het Rijk en werkte onder andere bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Binnen het ministerie van Onderwijs heb ik onder andere de functie relatiemanager gehad, een functie die veel gelijkenissen heeft met mijn huidige functie. Je moet daar van alles regelen en het werken in een veelzijdige omgeving vond ik heel fijn. Via via liet een collega mij weten dat ze een leuke functie voor mij had gevonden bij DJI. Omdat ik geen achtergrond in ICT of contractmanagement had, zag ik het bruggetje niet helemaal. Maar nadat ik een dagje had meegelopen, was ik gelijk enthousiast.”
Rick: “Vanaf 1996 werk ik in de IT. Al vrij snel besloot ik dat servicemanagement mij goed ligt en dat ik daar meer mee wilde doen. Ik vind het mooi om echt een goede relatie op te bouwen met de klant. Tijdens mijn carrière ben ik zowel klant geweest als de leverancier, waardoor ik beide perspectieven begrijp. Voordat ik bij DJI ging werken heb ik meer dan 10 jaar in de detachering gezeten en de laatste 7 jaar heb ik voor het Havenbedrijf Rotterdam gewerkt. Toen ik in de detachering zat, werkte ik voor een aantal gemeentes en kreeg ik meer interesse in een functie bij de overheid. Het sollicitatietraject duurde wel even, ook omdat ik zelf zeker wilde weten of dit een goede stap zou zijn. Mijn kennis van IT en mijn ervaring in het werken met klanten, kan ik hier beide inzetten.”
De collega’s zijn ontzettend fijn en er zijn veel mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen. Zo is het mogelijk om een ITIL-training te volgen om meer te leren over ICT. En ook met het team kunnen we verdiepende opleidingen volgen om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen.
EDP-programma
Gaby: “Als dienstenmanager hebben we veel verschillende verantwoordelijkheden, onder andere contract- en leveranciersmanagement. We hebben contact met leveranciers en de inrichtingen over de te leveren diensten en producten. Wij zorgen ervoor dat al onze collega´s hun werk goed kunnen doen, waarmee we de stabiliteit van de dienstverlening garanderen. Op dit moment zien mijn werkdagen er anders uit dan normaal, omdat ik meewerk aan het programma Elektronisch Patiënten Dossier (EDP). Voor 3 systemen die we gebruiken, loopt het contract af. Deze systemen willen we niet zomaar 1 op 1 vervangen. We willen ook kijken naar wat de nieuwe behoeftes zijn en hoe we met leveranciers omgaan. Het eerste stukje van de aanbesteding is gestart en we zijn in gesprek met mogelijke partijen die deze systemen leveren. Mijn dag is gevuld met het maken van formats voor de contractdocumenten, de voorbereidingen voor de aanbestedingen en het uitwerken van een nieuw model voor beheer en regie. Ik vind het een mooie uitdaging om mee te mogen werken aan zo’n groot project.”
Vernieuwende ontwikkelingen
Rick: “Omdat ik veel ervaring heb opgedaan in de IT, zie ik hoe we processen nog slimmer inrichten in de toekomst. Mijn werk bij een landelijke dienst van DJI, de DV&O, is heel veelzijdig. Dienst Vervoer & Ondersteuning is onder andere verantwoordelijk voor het vervoer van gedetineerden naar bijvoorbeeld de rechtbank of het ziekenhuis. Er zitten veel risico’s aan dit vervoer en de systemen zorgen ervoor dat de vervoerders de juiste informatie hebben over de gedetineerde. Als deze informatie door een verstoring in een systeem niet bereikbaar is, moeten we in actie komen Ik ben de bemiddelaar tussen de leverancier en DV&O, waarbij ik het mogelijk maak dat de klant zijn werk goed kan doen door middel van de juiste IT-middelen. Het verbeteren en onderhouden van de relatie met een klant vind ik daarbij het allerleukst. Zo ga ik vaak bij onze klanten op bezoek, om te bespreken wat er goed ging en wat er beter kan. Zo krijgen we de organisatie stap voor stap naar het volgende level.”
Veilige samenleving
Gaby: “Ik vind het de maatschappelijk relevantie van het werk heel belangrijk. Toen ik bij DJI ging werken was het voor mij de eerste keer bij een uitvoerende dienst. Daarmee heb ik ook het gevoel dat ik dichter bij de praktijk zit. De collega’s zijn ontzettend fijn en er zijn veel mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen. Zo is het mogelijk om een ITIL-training te volgen om meer te leren over ICT. En ook met het team kunnen we verdiepende opleidingen volgen om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen. In deze functie heb je geen lijstje die je af kan vinken, want het werk is nooit klaar. Voor mij is zo’n veelzijdige omgeving juist fijn, omdat ik mij niet zal vervelen. Je moet zelf de controle bewaren en heldere prioriteiten kunnen stellen, als dat je talenten zijn dan pas je hier helemaal.”
Rick: “We werken mee aan een veilig en rechtvaardig Nederland én aan tevreden klanten. Dat vind ik het mooiste aan mijn werk. Ik vind dat een baan gemaakt wordt door je collega’s. Het is fijn als collega’s transparant zijn en dat er geen onderlinge competitie is. In mijn eerste periode kreeg ik gelijk een helder beeld van de organisatie en was iedereen heel behulpzaam. Mijn kennis deel ik graag met de organisatie, en ik hoop processen nog beter in te richten voor een toekomstbestendige informatievoorziening. Daarnaast werk ik met hele fijne collega’s aan hetzelfde doel. We hebben de neuzen dezelfde kant op, dat vind ik belangrijk.”