Van bedrijfsleven naar overheid
Werken op verschillende locaties was Patricia al gewend. “Ik pas me makkelijk aan. Hiervoor was ik interim-facilitair manager in het bedrijfsleven. Eigenlijk is er voor mij dus niet zoveel veranderd, al is de werkomgeving natuurlijk wel uniek. Omdat je veel aanwezig bent in de PI, kom je ook in aanraking met gedetineerden. Dat maakt deze functie wel bijzonder. Als vrouw werk je wel in een mannenwereld, daar moet je tegenkunnen, maar onveilig voel ik me nooit. Waar ik wel even aan moest wennen, waren de vele procedures en processen. Maar verder kan ik oprecht zeggen dat ik geen spijt heb van mijn keuze en dat ik de geweldigste werkomgeving die je kunt vinden heb!”
Doorontwikkelen facilitaire dienstverlening
Het Facilitair Bedrijf Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is onderdeel van het shared servicecenter DJI en bestaat vijf jaar. Nu is het tijd voor de volgende stap: doorontwikkelen. Bijvoorbeeld door processen en procedures op het gebied van budget inkoop, personeel en de samenwerking met de klant te professionaliseren. Hier draagt Patricia aan bij. “Als facilitair manager ben ik eindverantwoordelijk voor de facilitaire dienstverlening in specialties – denk aan een penitentiaire inrichting – en kantoorlocaties.
Klanttevredenheid is voor mij belangrijk. Net als het managen van verwachtingen en het op orde brengen van het personeelsbestand.
De PI Alphen aan den Rijn is een van de grootste gevangenissen van de Benelux. Hier spelen op dit moment interessante ontwikkelingen, zoals nieuwbouwprojecten en de uitbreiding van het aantal gedetineerden en de regimes. Gelukkig sta ik er niet alleen voor. Ik werk nauw samen met mijn plaatsvervangend facilitair manager, met wie ik mijn taken verdeel, met twee coördinatoren en nog tal van technische en servicemedewerkers. Samen zorgen deze medewerkers er bijvoorbeeld voor dat storingen worden verholpen, bestellingen tijdig worden gedaan en het vuil op de juiste manier wordt verwerkt. Zelf houd ik me vooral bezig met beleid.”
Klanttevredenheid voorop
De werkdagen van Patricia zijn ontzettend afwisselend. “Ik heb veel afspraken met de klant – dat kan de vestigingsdirecteur zijn van de PI – en met leveranciers. Maar ook met verschillende disciplines binnen het werkveld. Elke facilitair manager heeft een portefeuille waarbij hij of zij de eigen expertise inzet om de dienstverlening te verbeteren. Ook kun je als facilitair manager deel uitmaken van projecten. Zo ben ik zelf betrokken bij de aansluiting van nieuwe locaties of klanten bij het Facilitair Bedrijf DJI. Ik ga dan met hen in gesprek om te kijken hoe we de dienstverlening voor hen zo goed mogelijk kunnen regelen. Klanttevredenheid is voor mij belangrijk. Net als het managen van verwachtingen en het op orde brengen van het personeelsbestand.”
Vrijheid en een warm bad
“Wat ik zo leuk vind aan deze baan, is dat ik de vrijheid krijg om mijn functie zelf vorm te geven. Ook biedt DJI veel ontwikkelingsmogelijkheden door middel van cursussen en opleidingen. Eerder heb ik bijvoorbeeld cursussen gevolgd om een nog betere projectleider te worden. Wat het ook prettig werken maakt bij DJI: je komt terecht in een warm bad. Het contact met collega’s is heel fijn. Niet alleen op je eigen locatie, maar ook met de andere facilitair managers in het land heb je goed contact en wissel je kennis uit. En wat ik erg waardeer: nu maak ik écht deel uit van een team en heb ik collega’s. Dat is in het bedrijfsleven, waar je als interimmer van het ene naar het andere bedrijf hopt, toch anders.”