Tijd voor nog meer uitdaging
“Na het afronden van mijn studie pedagogiek heb ik als pedagogisch medewerker ervaring opgedaan binnen verschillende organisaties. Zo werkte ik op een zorgboerderij met kinderen en jongeren met verschillende gedragsproblematiek. En ging ik aan de slag bij Zintri. Dat is een organisatie die ambulante hulp biedt aan mensen met autisme met een gemiddeld of hoog IQ. Hoe complexer de (gedrags)problematiek, hoe interessanter ik het vond. Toen mijn man mij op een vacature van de RJJI wees die me nog meer zou uitdagen, wekte dit toch mijn interesse. Kort na mijn sollicitatie liep ik eerst mee op de Individueel Traject Afdeling bij Den Hey-Acker, maar hier miste ik de groepsdynamiek. We gingen daarom op zoek naar een afdeling waar ik wél op mijn plek zou zijn. Ik kwam terecht op de Kortverblijfafdeling en switchte na 1 jaar naar de afdeling Laag Verstandelijk Beperkt met Very Intensive Care.”
zorg op maat
“Voor de doelgroep op deze afdeling is zorg op maat heel belangrijk. Omdat iedereen anders is en met verschillende problematieken te maken heeft. Denk aan ADHD, borderline of meerdere stoornissen tegelijk. Samen met mijn collega’s kijk ik naar wat de jongeren nodig hebben en wat er mogelijk is. Dat is de grootste uitdaging en dat maakt iedere dag anders. In mijn aanpak gebruik ik humor, maar het bieden van duidelijkheid en structuur staat bij mij op nummer 1. Ik ben altijd direct naar de jongeren toe. Ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg. Vertrouwen is onmisbaar voor het opbouwen van een band en om nauw met hen samen te kunnen werken. Zo kan ik de jongeren iets meegeven voor wanneer ze Den Hey-Acker verlaten.”
Regie voeren
“Om die structuur te kunnen bieden, staat voor de jongeren van minuut tot minuut vast hoe de dag eruitziet. Van het ontbijt tot de onderwijsmomenten, van luchtpauzes en mentorgesprekken tot recreatiemomenten en nog veel meer. Alles verloopt volgens planningen en schema's. Tijdens het uitvoeren hiervan, voer ik samen met mijn collega’s de regie. Dit betekent dat ik de hele dag alert ben. Ik weet waar iedereen is, wat iedereen doet en hoe de jongeren erbij zitten. In mijn rol observeer ik wat er op een dag gebeurt en hier rapporteer ik ook over. Ik observeer bijvoorbeeld hoe de jongeren met bepaalde situaties omgaan. Ook ga ik elke dag op een passende manier het gesprek met ze aan, bijvoorbeeld tijdens luchtmomenten en/of recreatie. En wanneer nodig grijp ik in, zodat zaken niet uit de hand lopen. De hele dag door is het dus belangrijk dat ik op de juiste momenten beslissingen neem en stevig in mijn schoenen sta.”
Kleine stapjes, grote successen
“Het doel van onze afdeling? Dat is de jongeren een zo goed en veilig mogelijk verblijf bieden bij Den Hey-Acker. En hen voorbereiden op de toekomst wanneer ze weer uitstromen. Het is ook echt mogelijk om met deze doelgroep aan verschillende doelstellingen te werken. Je moet hier wel realistisch in zijn. De jongeren ervaren het zetten van kleine stapjes vaak als het boeken van grote successen. Als je zelf ook de meerwaarde van deze kleine successen in kunt zien, haal je veel voldoening uit je werk.”
Vertrouwen is onmisbaar voor het opbouwen van een band met de jongeren, zo kan ik hen iets meegeven wanneer ze Den Hey-Acker verlaten.
je doet het samen
“Samenwerken met collega’s is essentieel in deze functie. Je moet het echt samen doen. Elke dienst weer. Je bent afhankelijk van je collega’s voor je eigen veiligheid en verantwoordelijk voor die van elkaar. Het is daarom belangrijk dat je alles bespreekbaar maakt. Ook de minder leuke dingen. Alleen zo kun je echt groeien als team.”
toekomstperspectief
“Binnen de RJJI en bij Den Hey-Acker heb je genoeg opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Je kunt zelf je ambities delen. Ook benaderen leidinggevenden je soms met de vraag of je een vervolgstap wil zetten. Ik ben hier zelf ook al eens voor gevraagd, maar toen vond ik dat ik nog niet lang genoeg binnen het gevangeniswezen werkte. Dit is nu anders. Begin 2024 groei ik door naar de rol van senior pedagogisch medewerker. Ik krijg meer verantwoordelijkheid in het coachen van het team en een leidinggevende rol in het nemen van beslissingen. De combinatie van bijdragen aan beleidsvorming en tegelijkertijd nog steeds actief met de jongeren werken, lijkt me erg interessant. Ik heb enorm veel zin in deze nieuwe uitdaging!"